Haber

Limanların 49 Yıl Özelleştirilmesi Komisyon Tarafından Kabul Edildi. CHP’li Kaboğlu: “Bu Toplu Suça Ortak Olmayalım”

AKP’nin Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne sunduğu 14 maddelik kanun teklifinde yer alan, limanların işletilmesinin 49 yıl süreyle özel kesime bırakılması unsuru, AKP ve MHP milletvekillerinin oylarıyla kabul edildi. CHP İstanbul Milletvekili Prof. Diyecek söz bulamayalım. Bu toplu suça ortak olmayalım, lütfen böyle bir anayasal suç işlemeyelim. Yapmayalım” dedi.

Elektrik Piyasası Kanunu, Bazı Kanunlar ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi TBMM Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilişim ve Teknoloji Kurulu’nda görüşülüyor. Teklifin ikinci yönüyle ilgili değerlendirmeler yapılıyor. Zeytinliklerin madencilik faaliyetlerine açılmasını öngören 14 maddelik yasa tasarısının birinci maddesi dünkü komite toplantısında gündeme geldi. Bugün tartışılan ikinci unsurda ise Özelleştirme Uygulamaları Kanunu’na eklenen süreksiz hususla, işletme hakkının verilmesi veya bazı işletmelerin özelleştirilmesi sonucunda imzalanan sözleşme süreleri 49 yıldan az. Türkiye Deniz İşletmeleri Anonim Şirketi ve Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü’ne bağlı limanların kullanım süresi 49 yıl ile sınırlıdır. uzatılacaktır.

İşletmeci şirketlerin ek sözleşme imzalayabilmeleri için işletme hakkını doğuran sözleşmeden doğan tüm mali yükümlülüklerini tam olarak yerine getirmiş olmaları ve işletme hakkını doğuran sözleşme nedeniyle açılan davalardan feragat etmiş olmaları gerekir.

“SEÇİMDEN ÖNCE PARAYA İHTİYAÇ VAR”

Haberle ilgili konuşan HDP İstanbul Milletvekili Ali Kenanoğlu, limanların kamu tarafından işletilmesi gerektiğini vurgulayarak, “Özelleştirilmesine tamamen karşı olduğumuzu belirtiyoruz. Öncelikle bu işlerin kaldırılmasına itiraz ediyoruz. bu işleri kamu yapıyor, ikincisi de bir sonraki mecliste görev yapacak milletvekillerinin haklarını gasp ediyorsunuz. Olayın sırrı ortaya çıktı. Cumhurbaşkanı’nın Katar ziyareti sonucunda seçim öncesi para isteniyor. Bu nedenle hukuka ihtiyacınız var” dedi.

FİRMALARA VERİLECEK LİMANLAR

CHP Adana Milletvekili Müzeyyen Şevkin, 49 yıl süreyle özel şirketlere verilecek limanları şöyle sıraladı:

“18 liman özelleştirildi. Antalya limanı 98’de, 2028’e kadar Katarlılara özelleştirildi. Alanya 2000’de özelleştirildi, 19 yıl 2030’a kadar, kontrat bitiş tarihi 2049. Hopa Ciner Grubu 2046. Galataport, Doğuş- Bilgili Grubu 2062. Kuşadası Global’e Ford 2052 yılına kadar Keşme, 2056 yılına kadar Ulusoy Kümesi’ne Mersin Singapur Akpen Kümesi’ne 2061 yılına kadar İskenderun Limak’ın süresi 13 yıl süreyle 2046 yılına kadar uzatıldı Sinop 2046 yılına kadar Çakırova A.Ş.’ye Ordu tekrar Çakırova A.Ş. 2046 yılına kadar Tekirdağ Akport A.Ş.’ye 19 yıl 2046 yılına kadar Rize Riport A.Ş.’ye 2046 yılına kadar Marmaris Liman A.Ş 2049 yılına kadar Dikili’den Dikili Liman A.Ş.’ye 2050 yılına kadar Derince, Safi Solid Akaryakıtın vadesi 10 yıl, 2064’e kadar. 2052’ye kadar Trabzon Albayrak Kümelenmesi’ne kadar. Taşucu, Ceylan Kümelenmesi 2070’e kadar 49 yıl.”

CHP TARHAN’DAN İLAÇ UYARISI

CHP Kocaeli Milletvekili Tahsin Tarhan, limanların özelleştirilmesinin bu alanlarda devletin kontrolünü kaybetmesine neden olduğunu ve uyuşturucu ticaretinin önünü açtığını belirterek, “Buraları özelleştirirseniz kontrolü kaybedersiniz. ama o bölgeleri de kontrol edemeyiz.”

“HESAPLAMA FORMUNU DEĞİŞTİREREK BİZE GETİRİN”

CHP Antalya Milletvekili Çetin Osman Budak, Anayasa Mahkemesi’nin düzenlemeyi ikinci maddesinde iptal ettiğini hatırlatarak, “Şimdi siz hesap durumunu değiştirip önümüze getirin” dedi. Budak, Anayasa Mahkemesi’nin “İhalesiz sözleşme özgürlüğüne aykırı bir uygulama yapıyorsunuz” dediğine dikkat çekerek, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Sayın Erdoğan’ın Katar’a gitmesinden sonra mutlaka bir satış gündeme geliyor. Bunlardan biri de Antalya Limanı. Bu tevsi konuları gündemimize gelmeden bir gün önce, 1997 yılında Global adlı bir şirkete özelleştirildikten sonra Global şirketi, Tam burada Meclis’ten geçti, biz uzatmaya karar vermeden 1 yıl önce aldı.Bir de ne kadara mal oldu biliyor musunuz arkadaşlar 140 milyon dolara.Antalya’da çalışabilecek 2 rıhtım var bu 140 milyon dolar. 7 yılda asla çıkmaz. Global şirket aslında burayı 30 yıllığına 50 milyon dolara kiraladı.” dedik o zaman. Burası Katarlılara fahiş fiyata satıldıysa arkasından başka bir şey gelir ve o da gelir. Geldiği gibi Anayasa Mahkemesi’ne gönderdik ve Anayasa Mahkemesi iptal etti. Tekrar getirirsin. Anayasa Mahkemesi ne der bilmiyorum ama işte burada çok açıktan açığa bahsettiği ve Anayasaya aykırı olduğunu belirttiği Anayasa Mahkemesi 10-13-48 o gün ve bugün belirlediğine döndü. ‘Hayır, bu kadar değişti, hesap noktasında gerçek bir şey getirdin, kabul ediyorum’ demeyin.”

“KOLEKTİF SUÇ”

CHP İstanbul Milletvekili Anayasa Hukukçusu Prof. Dr. İbrahim Kaboğlu da söz konusu maddenin anayasaya aykırı olduğunu şöyle açıkladı:

“Anayasa Mahkemesi’nin kararını böyle bir yasal düzenlemeyle aşabilir miyiz? Hayır, kesinlikle Anayasa’nın 11. maddesi ve Anayasa’nın 153. maddesi ve tabii ki üzerine yemin ettiğimiz Anayasa’nın 81. maddesi bunu engelliyor. Yaparsak ne olur? 2016’da söylediği bireysel suç burada toplu suça dönüşüyor, toplu Anayasal suça dönüşüyor.

“BU SUÇA ORTAĞIM YOK”

Bakın ben 1970 yılında Ankara Hukuk Fakültesi’ne girdim, 73’te öğrenciydim, elli yıla yakın hukukçuyum, anayasacıyım. Uluslararası arenada bu mesleği yaptım, birçok yabancı dilde aynı konuda yayınlarım var. Açıkçası Anayasa Mahkemesi kararına rağmen böyle bir yasal düzenlemenin gündemimize gelmesinden utanıyor ve utanıyorum, diyecek söz bulamıyorum. Bu toplu suça ortak olmayalım, lütfen böyle bir anayasal kabahat işlemeyelim.”

“EROİN HACKLENMİŞ Mİ?”

Teklife imza atan AKP Düzce Milletvekili Fahri Çakır, “Bu limanlardaki güvenlik sorunu bu noktaya getirildi. “Bu ülkenin güvenliği yok mu?” diyerek CHP’lileri eleştirdi. Veli Ağbaba, CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Malatya Milletvekili, “Hayır, hayır, hayır” yanıtını verdi.

“KATAR OLMADAN HİÇBİR HUKUK UYGULANMAZ, MECLİS’TEN MAŞAALLAH”

CHP’li Ağbaba, “Ben bu liman işini çözemiyorum, ısrarınız nedir?” diye sordu, Anayasa Mahkemesi’nin daha önce düzenlemeyi iptal ettiğini belirterek. Ağbaba, “Limanlar bu ülkenin kalesidir. Arkadaşlarımız kamu malına milyonlarca dolar çarçur ettiğinizi iddia ediyorlar. Katar sorunu başlı başına bir sorun. Katar’sız hukuk olmaz maşallah” dedi.

AK Parti VE MHP’Lİ MHP’LİLERİN OYLARI İLE KABUL EDİLMİŞTİ

Teklifin ikinci unsuru AKP ve MHP milletvekillerinin oylarıyla kabul edildi. Bu kapsamda Denizcilik İşletmeleri ile ilgili olan ve 1997 yılında başlayan Hopa, Giresun, Sinop ve Rize, 1998 yılında başlayan Antalya, 2000 yılında başlayan Alanya, 2001 yılında başlayan Marmaris, 2003 yılında başlayan Çeşme, Kuşadası, Dikili, Trabzon limanlarının sözleşmeleri 19 yıl uzatılacak. 2014 yılında kiralanan Galataport’un sözleşmesi 30 yıl, 2018’de kiralanan Tekirdağ limanının sözleşmesi 36 yıl, 2022’de kiralanan Taşucu limanının sözleşmesi ise 40 yıl uzatılacak. yıl. Bu düzenleme ile Devlet Demiryolları’na ait olan ve 2007 yılında kiralanan Mersin, 2010 yılında kiralanan Samsun ve Bandırma’nın sözleşme süresi 13 yıl, kiralanan Derince Limanı’nın sözleşme süresi uzatılacak. 2015 yılında 10 yıl uzatılacaktır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu